Jag har en fobi

Psykologi A har vi nu och det är mitt absoluta "favorit" (jag vet att det låter nördigt) ämne. Vår lärare har jobbat på ett mentalsjukhus och har massa erfarenheter att dela med sig av. Igår pratade vi en del om fobier. Det är ju lätt att säga att "jag har spindelfobi" men oftast är man bara rädd för spindlar när man säger så. Om man har  fobi så får du ångest av bara tanken på en spindel eller om du läser ordet spindel. När vår lärare berättade det här fick jag klart för mig att jag har fobi för att prata inför en grupp människor. Jag får ångest när en lärare talar om att nästa uppgift innehåller en muntlig redovisning, eller om vi får arbetsplanen och det står något om en muntlig redovisning..och när det väl är dags har jag faktiskt ångest hela den dagen och det kan börja smått redan kvällen innan! Det här är skitjobbigt och jag tror att jag gör det värre för mig själv också...att jag skrämmer upp mig själv så att jag blir ännu mer nervös och rädd.

Jag vet än så länge bara ett sätt att bli av med den här fobin..och det är att prata inför folk, det låter verkligen lockande! Not..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0